• Adaptive learning and reduced cognitive uncertainty in a financial organization 

      Antonsen, Yngve; Thunberg, Odd Arne; Tiller, Tom (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2010)
      <p><i>Purpose</i>: This paper analyses and discusses the “learning activities” that comprise obligatory learning at work by employees each month. The management strategy is to use these learning activities to spread knowledge, exchange experience and implement new skills within the organisation. The purpose of this paper is to answer the question: to what extent do these learning activities at the ...
    • Aksjonsforskning møter bank : En studie av vilkår for refleksiv læring i to organisasjoner 

      Thunberg, Odd Arne (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2011-05-19)
      To aksjonsforskningsprosjekter omhandler ansattes vilkår for refleksiv læring. Dialogene er hentet fra en hovedstudie i en norsk bank, og en supplerende studie i en svensk kommune. Arbeidsbetingelsene til ansatte kommer i et spenn mellom motsetningsfulle kontrollkrav og en forventning om økt refleksiv læring. Mellomlederne i Banken fikk andre møteinnkallinger som kolliderte med dialogseminarene. ...
    • Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven 

      Antonsen, Yngve; Thunberg, Odd Arne; Andreassen, Svein-Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-02-15)
      Den nye norske femårige grunnskolelærerutdanningen har som mål at studentene skal utvikle sin FoU-kompetanse. I artikkelen undersøker vi hvordan aksjonslæring i FoU-oppgaven kan bidra til lærerstudenters kompetanse i utviklingsarbeid. Vi har induktivt og deretter deduktivt analysert 51 kvalitative semistrukturerte intervjuer med lærerstudenter som har gjennomført aksjonslæring som en del av FoU-oppgaven ...
    • Bank advisors working with contradiction : meeting the demands of control through reflective learning 

      Antonsen, Yngve; Thunberg, Odd Arne; Tiller, Tom (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
      Abstract This study of a Norwegian bank’s strategic learning initiatives is based on theory about reflective learning and external constraints on learning. Its main aim is to investigate how the practice of reflective learning among advisors who provide customer service is influenced by new institutional demands, strategic learning initiatives and senior management in an organisation using ...
    • Elevskap mot frafall i videregående skole 

      Thunberg, Odd Arne; Andreassen, Svein-Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen retter fokus mot frafallsproblematikk i videregående skole. En mulig løsning er å øke elevenes kompetanse i å gjøre karrierevalg. I en videreutdanningsstudie i yrkesveiledning har skolerådgivere og lærere arbeidet med å utvikle mulige løsninger gjennom FoU-arbeid på egne arbeidsplasser. <br> Data er samlet inn fra bl.a. veiledningssamtaler og eksamensoppgaver. Som analyseredskaper er ...
    • Too rich to learn – when action researchers work against senior management and their use of performance management 

      Antonsen, Yngve; Thunberg, Odd Arne; Tiller, Tom (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-08-17)
      We analyse and self-reflect on an action research project conducted in a financial organisation twelve years ago. The research question was: What are the challenges of initiating an action research project in a financial organisation with top-down control that uses the Balanced Scorecard? The data came from action learning seminars with line managers, observations, interviews, and meetings in a ...
    • World cafes and dialog seminars as processes for reflective learning in organisations 

      Thunberg, Odd Arne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
      Abstract In a comparative analysis of municipal and banking organisations, this paper examines how dialogs, inspired by the World Cafe approach, can contribute to developing reflective and organisational learning. Participatory and appreciative action and reflection (PAAR) helps people to understand their circumstances with a view to changing them for the better. This creates opportunities to ...